Arpad Elo var en ungersk-amerikansk fysiker och schackspelare som skapade ELO-systemet, ett matematiskt system som används för att beräkna skillnaden i förmåga mellan två spelare eller lag inom en mängd olika spel och sporter.
ELO-systemet är baserat på idén att när två spelare möts i en match, bör den som är bättre på spelet ha en större chans att vinna. Elo utvecklade en matematisk modell som använde sig av historiken om varje spelares prestationer för att beräkna deras sannolikhet att vinna en match.
Elo-systemet fungerar genom att varje spelare tilldelas en ELO-poäng baserat på deras prestationer i tidigare matcher. Ju högre poäng en spelare har, desto bättre anses de vara. När två spelare möts i en match används ELO-poängen för att beräkna sannolikheten för varje spelare att vinna. Om en spelare med en högre ELO-poäng vinner mot en spelare med en lägre poäng, vinner den förstnämnda bara ett fåtal poäng, medan den senare förlorar ett fåtal poäng. Om däremot den spelaren med lägre ELO-poäng vinner mot en högre rankad spelare, vinner de fler poäng och den högre rankade spelaren förlorar lika många poäng.
ELO-systemet används inte bara inom schack, utan också inom många andra spel och sporter som exempelvis tennis, basket och e-sport. Genom att använda ELO-systemet kan spelare och lag jämföras och rankas på ett rättvist sätt, vilket hjälper till att skapa balanserade och spännande matcher.
Elo var inte bara en framstående schackspelare och skapare av ELO-systemet, utan han var också en framstående fysiker som gjorde banbrytande forskning inom plasmafysik och elektromagnetiska vågor. Han tjänstgjorde som professor vid Marquette University i Milwaukee, Wisconsin och publicerade flera vetenskapliga artiklar under sin karriär.
Elo dog 1992 vid 89 års ålder, men hans arv lever vidare genom ELO-systemet, som fortsätter att användas och utvecklas inom många olika spel och sporter runt om i världen.